Pierwszy pociąg Inspiro trafił do stolicy w grudniu 2012 r., w tej chwili w Warszawie jest ich już dziewięć. Pod koniec września tego roku Urząd Transportu Kolejowego wydał świadectwo typu pojazdu kolejowego, pozwalające Inspiro wyjechać na tory. Po raz pierwszy warszawiacy będą mogli z niego skorzystać już w najbliższą niedzielę.
Pociąg Inspiro dla Metra w Warszawie
Zdjęcie Silwers
Źródło Wikipedia
W nowych pociagach pasażerów może zaskoczyć brak podziału na poszczególne wagony – użytkownicy będą mogli swobodnie poruszać się po całej, 120-metrowej długości pociągu. Inspiro jest wyposażony w system automatycznej regulacji wentylacji dostosowany do zapełnienia wagonu, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego, rampy ułatwiające wsiadanie do pojazdu osobom niepełnosprawnym, dodatkowe wyświetlacze z informacją pasażerską, monitoring wizyjny.
Pociagi Inspiro są w tej chwili najnowocześniejszym taborem metra w Europie. Obowiązkowy przegląd techniczny będą przechodzić co 3 miesiące, podczas gdy pociągi rosyjskie wymagają przeglądu co 20 godzin, a Metropolis co 14 dni. Żywotność silników Inspiro jest szacowana na 2 mln km jazdy. Prędkość maksymalna wynosi 90 km/h. Dzięki dwusystemowości pociągi będą mogły obsługiwać zarówno I jaki II linię warszawskiego metra. Swoją pracę dziś rozpoczyną od kursowania pomiędzy Kabatami a Młocinami, później natomiast wyjadą także na centralny odcinek II linii.
Zakup 35 pociągów Inspiro finansowany jest ze środków Metra Warszawskiego, uzyskanych dzięki wieloletniej umowie wykonawczej z m.st. Warszawa, o świadczeniu usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej – pociągami metra w latach 2009-2027, a także dzięki kredytowi EBOiR oraz dofinansowaniu z UE.
Wykonawcą kontraktu, opiewającego na kwotę netto blisko 1,07 miliarda złotych, jest konsorcjum firm Siemens i Newag z Nowego Sącza (pociągi montowane są w Nowym Sączu, w nowej specjalnie wybudowanej hali).