Tak będzie wyglądać struktura autobusów w Oddziałach Spółki po zrealizowaniu „kontraktu stulecia” na 168 pojazdów.
Zakończenie dostaw sprawi, że zmieni się bardzo wiele.
We flocie MZA pojawią się 4 hybrydowe Solarisy
I tak:
Oddział R-1 będzie miał prawie wyłącznie Solarisy oraz Ikarusy. Z nowych dostaw otrzyma 50 SU18, oraz 20 krótkich, 10-cio metrowych Solbusów.
Oddział R-2 Kleszczowa nie dostanie wprawdzie żadnego nowego wozu, ale trafią tam 73 sztuki SU15 z pozostałych Oddziałów.
- Będą to autobusy w najlepszym stanie technicznym z tej grupy pojazdów – zapewnia Janusz Ciepieńko, Członek Zarządu Spółki ds. Operacyjnych.
„Dwójka” nie byłaby poszkodowana, gdyby nie jej zbyt krótkie kanały.
Ale mamy bardzo dobrą wiadomość: w planach inwestycyjnych 2012 roku przewiduje się wydłużenie kanałów oraz modernizację zaplecza.
Największe zmiany zajdą na R-3. Ostrobramska stanie się Oddziałem tylko z jednym typem taboru: Solarisami. Ostatnie ostrobramskie „ikary” przejdą na inne Oddziały albo zostaną przeznaczone do kasacji lub sprzedaży, a Jelcze zasilą R-5 Redutowa.
- Unifikacja taboru w Oddziale R-3 pozwoli na sprawniejsze zarządzanie taborem, obniży koszty serwisu i napraw, zmniejszy procent niezrelizowanych kursów – tłumaczy pan Janusz Ciepieńko.
„Trójka” dostanie 28 Solarisów Urbino 18 i 4 Solarisy Urbino 18 hybrydy. Cztery pojazdy hybrydowe będą dumą naszej Spółki – do tej pory żadne miasto w Polsce nie ma tylu pojazdów z napędem alternatywnym. Na Ostrobramską trafi też 36 SU 12.
Oddział R-4 na tegoroczne dostawy się „nie załapał”. Na Stalowej będą MAN-y, Jelcze, Ikarusy. Te ostatnie już niedługo, ich los jest przesądzony, w dającym się przewidzieć czasie zostaną wycofane z eksploatacji.
Oddział R-5 zasilony zostanie w 30 SU18, a w spadku po Ostrobramskiej dostanie Jelcze. Kierowcy z „piątki” mówią, że to chyba za karę, na zasadzie, że jak dostajesz nowe, musisz wziąć w pakiecie stare.
Pewne jest jedno: dostawa 168 wozów sprawi, że tabor naszej Spółki odmłodnieje. Przewiduje się, że ponad 180 pojazdów zostanie skasowanych lub sprzedanych.
Dlaczego kasujemy więcej starych, niż kupujemy nowych?
- Nowe pojazdy charakteryzują się dużo większą niezawodnością, więc możemy sobie pozwolić na wycofanie z ruchu większej liczby starszych wozów, zachowując wymagana gotowość – tłumaczy Janusz Ciepieńko.
Zmniejszy się średnia wieku taboru, która w styczniu 2011 wynosiła 8,5 roku, a po dostawach wyniesie 7, 1 roku. A co za tym idzie – poprawi się komfort pracy Koleżanek i Kolegów prowadzących oraz serwisujących pojazdy, zwiększy się zadowolenie naszych Klientów – pasażerów.
Komu nowy wóz, komu?
Kryteriami, decydującymi o przydzieleniu nowego wozu są zazwyczaj:
Tak zostaną ponumerowane nowe wozy
Artykuł pochodzi z sierpniowego pisma Klakson wydawanego w warszawskich Miejskich Zakładach Autobusowych.