Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Autobusy

2011.08.10 g. 16:00

Krajobraz po kontrakcie w MZA

Podział na R-x, kto pokieruje, numeracja

Jak będzie wyglądać struktura autobusów w Oddziałach Spółki po zrealizowaniu „kontraktu stulecia” na 168 pojazdów? Pierwsze pojazdy przyjadą już za kilka tygodni.

 

Logo MZA

 

  • R-1:
    Solarisy, Ikarusy, Solbusy
  • R-2:
    Neoplany i Solarisy
  • R-3:
    Solarisy
  • R-4:
    MAN-y, Jelcze, Ikarusy
  • R-5:
    Solarisy, Jelcze

 

Tak będzie wyglądać struktura autobusów w Oddziałach Spółki po zrealizowaniu „kontraktu stulecia” na 168 pojazdów.

Zakończenie dostaw sprawi, że zmieni się bardzo wiele.

 

Autobusy hybrydowe w MZA

 

We flocie MZA pojawią się 4 hybrydowe Solarisy

 

I tak:

 

Oddział R-1 będzie miał prawie wyłącznie Solarisy oraz Ikarusy. Z nowych dostaw otrzyma 50 SU18, oraz 20 krótkich, 10-cio metrowych Solbusów.

 

Oddział R-2 Kleszczowa nie dostanie wprawdzie żadnego nowego wozu, ale trafią tam 73 sztuki SU15 z pozostałych Oddziałów.

 

- Będą to autobusy w najlepszym stanie technicznym z tej grupy pojazdów – zapewnia Janusz Ciepieńko, Członek Zarządu Spółki ds. Operacyjnych.
„Dwójka” nie byłaby poszkodowana, gdyby nie jej zbyt krótkie kanały.
Ale mamy bardzo dobrą wiadomość: w planach inwestycyjnych 2012 roku przewiduje się wydłużenie kanałów oraz modernizację zaplecza
.

 

Największe zmiany zajdą na R-3. Ostrobramska stanie się Oddziałem tylko z jednym typem taboru: Solarisami. Ostatnie ostrobramskie „ikary” przejdą na inne Oddziały albo zostaną przeznaczone do kasacji lub sprzedaży, a Jelcze zasilą R-5 Redutowa.

 

- Unifikacja taboru w Oddziale R-3 pozwoli na sprawniejsze zarządzanie taborem, obniży koszty serwisu i napraw, zmniejszy procent niezrelizowanych kursów – tłumaczy pan Janusz Ciepieńko.

 

Trójka” dostanie 28 Solarisów Urbino 18 i 4 Solarisy Urbino 18 hybrydy. Cztery pojazdy hybrydowe będą dumą naszej Spółki – do tej pory żadne miasto w Polsce nie ma tylu pojazdów z napędem alternatywnym. Na Ostrobramską trafi też 36 SU 12.

 

Oddział R-4 na tegoroczne dostawy się „nie załapał”. Na Stalowej będą MAN-y, Jelcze, Ikarusy. Te ostatnie już niedługo, ich los jest przesądzony, w dającym się przewidzieć czasie zostaną wycofane z eksploatacji.

 

Oddział R-5 zasilony zostanie w 30 SU18, a w spadku po Ostrobramskiej dostanie Jelcze. Kierowcy z „piątki” mówią, że to chyba za karę, na zasadzie, że jak dostajesz nowe, musisz wziąć w pakiecie stare.

 

Pewne jest jedno: dostawa 168 wozów sprawi, że tabor naszej Spółki odmłodnieje. Przewiduje się, że ponad 180 pojazdów zostanie skasowanych lub sprzedanych.

 

Dlaczego kasujemy więcej starych, niż kupujemy nowych?

 

- Nowe pojazdy charakteryzują się dużo większą niezawodnością, więc możemy sobie pozwolić na wycofanie z ruchu większej liczby starszych wozów, zachowując wymagana gotowość – tłumaczy Janusz Ciepieńko.
Zmniejszy się średnia wieku taboru, która w styczniu 2011 wynosiła 8,5 roku, a po dostawach wyniesie 7, 1 roku. A co za tym idzie – poprawi się komfort pracy Koleżanek i Kolegów prowadzących oraz serwisujących pojazdy,  zwiększy się zadowolenie naszych Klientów – pasażerów.

 

Komu nowy wóz, komu?

 

Kryteriami, decydującymi o przydzieleniu nowego wozu są zazwyczaj:

 

  • wypadkowość
    – im mniej miałeś kolizji tym większa szansa, że dostaniesz nowy wóz

  • rzetelność
    – jeśli nie nawalasz, nie masz „szewskich poniedziałków” i nie ma na Ciebie skarg, masz większe szanse na nowy pojazd, niż ktoś, kto nie spełnia tych warunków

  • starość” Twojego poprzedniego wozu
    – jeśli trafiały Ci się „zabytki”, to przesiadka na nowy wóz bardziej prawdopodobna niż w sytuacji, gdy jeździłeś młodszymi rocznikami.

  • staż pracy
    – też jest brany pod uwagę, choć Kierownicy Oddziałów mówią, że nie jest to reguła. Bywa, że „nówkę” dostaje młody kierowca. Może na zachętę.

 

Tak zostaną ponumerowane nowe wozy

 

  • Solarisy U18 które trafią na R-3
    dostaną zakres numeracji od 8342 do 8369

  • Solarisy U18 które trafią na R-1
    dostaną zakres numeracji od 8500 do 8549.

  • Z kolei SU-18 dla Oddziału R-5
    będą miały numery od 8550 do 8579

  • Natomiast SU 12 przeznaczone dla R-3
    dostana numery od 1520 do 1555.

  • Solbusy dla „jedynki
    zostaną oznakowane od 1020 do 1039.


 

Logo miesięcznika Klakson

 

Artykuł pochodzi z sierpniowego pisma Klakson wydawanego w warszawskich Miejskich Zakładach Autobusowych.



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy